Життєва компетентність дітей – основа розвитку особистості
Сьогодні,
коли відбуваються зміни і модернізації в області освіти, особлива увага
звернена на роль школи, як організатора освітнього середовища для розвитку
особистості.
Світові
тендеції розвитку середньої загальної освіти характеризуються переходом від
традиційної репродуктивної моделі школи до розвиваючої конструктивної моделі,
орієнтованої на результат. Обновилася функція школи: не тільки навчання і
виховання, але і соціалізація школяра, формування життєвої компетентності,
розвиток соціальний значимих якостей особистості.
Мета
освіти – формування особистості, яка буде здатна отримувати глибокі знання, професійні
навички, вільно орієнтуватися, самореалізовуватися, саморозвиватися і самостійно
приймати правильні, морально-відповідальні рішення в умовах мінливого світу. Звідси
ціль середньої школи: випускник школи - це полікультурна, інтелектуальна, фізично
здорова особистість, яка володіє розвинутими почуттями, пізнавальними потребами
і діяльнісними якостями, а саме, визначивши в них три пріоритетних якості - компетентність,
комунікабельність, психологічну стійкість.
Одна
з основних пріоритетних соціальних якостей особистості - компетентність. По
словнику Ожегова С.І. «компетентна – знаюча, обізнана, авторитета у певній
області людина». Складна компетентність, яка формує поняття життєвої
компетентності, -це професійні навички, освіченість, ініціативність,
громадськість, патріотизм, почуття власної гідності, впевненість у собі,
відповідальність за прийняті рішення, повага до думки інших людей, взаємини,
правові навички, навички поведінки, безпеки, досвід самореалізації,
саморозвитку, адаптованість у сучасному світі.
Відповідно
до вищезгаданої мети школою мають бути визначені управлінські дії педагога по
створенню середовища розвитку дитини, які можна представити як систему роботи з
формування життєвої компетентності учня.
Компетентність – це здатність приймати
рішення й нести відповідальність за їх реалізацію у різних галузях людської діяльності.
Поняття компетентності передбачає сукупність фізичних та інтелектуальних якостей
людини і властивостей, необхідних людині для самостійного й ефективного виходу з
різних життєвих ситуацій, щоб створити кращі умови для себе в конструктивній взаємодії
з іншими.
Отже,
компетентність означає наявність знань про різні аспекти життя людини, навичок творчого
володіння інтелектуальним і фізичним інструментарієм, здатності взаємодіяти з іншими
людьми в різних ситуаціях, враховуючи конфліктні; характеризує повноту, достатність
та адекватність здійснюваних дій, що базуються на наявності великих знань та відповідного
практичного досвіду. Під компетентністю сьогодні розуміється інтегрована характеристика
якостей особистості людини і рівня її підготовки до виконання діяльності у певній
галузі діяльності.
Компетентність
включає когнітивний, емоційно-вольовий, комунікативний компоненти. Тому,
розглядаючи компетентність, важливо враховувати не тільки те, що знає людина і
якими методами вона користується, але і те, що рухає її діями, які погляди вона
поділяє, як вона реагує на різні ситуації, причому все це розглядається не
окремо, а в цілому. Крім цього компетентність - це ситуативна категорія, тому
що виражається в готовності до здійснення якої-небудь діяльності в конкретних
життєвих ситуаціях. Зовнішня дійсність структурується відповідно до
внутрішньої, а внутрішня, у свою чергу, відтворює вплив навколишнього
середовища.
Прояв
компетентності можна оцінити тільки на основі сформованої в людини сукупності
умінь та її поведінкових реакцій. Аналіз зазначених положень дає змогу
висловити думку про те, що некомпетентність може служити критерієм девіантного
розвитку людини. Розвиток будь-якого суспільства залежить від того, як воно
розуміє мету, завдання і зміст освіти, які напрями розвитку вважає
пріоритетними.
Система
освіти XXI ст. відповідно до вимог сучасного світу потребує докорінного
переосмислення, практичної реалізації базових принципів компетентності за
концепцією ЮНЕСКО, – навчитися пізнавати, навчитися працювати, навчитися жити.
В процесі формування життєвої компетентності дуже важливим є молодший шкільний
вік. Саме він є перехідною ланкою особистості від позиції дошкільника до нової
„соціальної позиції” (Л.І. Божович) – який вже має коло важливих обов‘язків і
прав, а також займає нове положення в суспільстві. Самостійність,
організованість, керування власною поведінкою та здатність до прийняття рішень
є суттєвою складовою особистості молодшого школяра, яка зумовлює характер її
соціальної активності, здатності до вироблення нових стратегій життєдіяльності,
початкових елементів адаптації до стрімких соціально-економічних змін у
суспільстві. Саме тому цей вік є дуже важливим для формування життєвої
компетентності.
Аналіз
останніх досліджень і публікацій свідчить, що життєва компетентність - поняття
не нове. Певний інтерес становить розгляд проблем ключової компетентності з
позицій культурно-історичної теорії вищих психічних функцій Л.С.Виготського. За
цією теорією, інтелектуальний розвиток індивіда відбувається завдяки оволодінню
ним значеннями слів і візуальною символікою, а також процесуально-діяльнісним
підходом (С.Л.Рубінштейн, А.В.Брушлинський, Л.А.Венгер), в якому ключовим
поняттям є „мислення-здатність", тобто сутністю інтелектуального виховання
має бути формування в індивіда здатності розуміти й генерувати нові думки.
Досить новим є поняття рефлексивної компетентності, яке визначається в
дослідженнях О.А.Поліщук.
Слід
відзначити, що вступ до школи - переломний момент у житті дитини, що змінює в
цілому ієрархію її домагань. Молодший шкільний вік характеризується радикальною
зміною місця дитини в системі суспільних стосунків, а, отже, новою соціальною
ситуацією розвитку. Зміст цієї ситуації визначають взаємини дитини з учителем,
який стає для неї „послом суспільства". Під його впливом дитина активно й
усвідомлено оволодіває соціальними нормами, проте лише їх зовнішніми формами.
Проникнути у сутність справжніх стосунків між людьми вона ще не здатна.
Компетентність
передбачає відповідний віком можливостям та індивідуальній історії життя дитини
рівень розвитку особистісних механізмів, зокрема таких, як наслідування, ідентифікація,
імітація, емпатії, рефлексія, образ „Я", совість.
|